Preskočiť na hlavný obsah

Nastal čas budovať zdravé mozgy

Na 23. svetovom kongrese IACAPAP (Medzinárodná asociácia pre detskú a adolescentnú psychiatriu a pridružené odbory), ktorý sa konal v júli 2018 v Prahe, vystúpil aj americký psychiater DR. Jim Hudziak s prednáškou pod názvom: „It’s time to Build healthy brains“ (Nastal čas budovať zdravé mozgy). Na základe mnohých výskumov zameraných na vývin mozgu u detí uvádza vo svojej prednáške nasledovné odporúčania pre rodičov, školy, psychiatrov/čky a ďalších. Ponúkame zoznam z jeho prednášky. (Ne)budete prekvapení 😀!

Aktivity, ktoré napomáhajú budovať zdravý mozog:

  • Hudba
  • Cvičenie – fyzická aktivita
  • Čítanie
  • Výživa – zdravá strava
  • Mindfulness a joga

HUDBA

  • odporúča 1xtýždenne hodinu hudby pod taktovkou učiteľa/ľky (husle, klavír, gitara, spev, .....)
  • 30 minút denne nácvik hudby (aj tým deťom, ktorým sa nedarí odporúča venovať sa hudbe o to viac, aby rozvíjali, stimulovali tú časť mozgu a prepojenia, ktoré sú zodpovedné za vnímanie hudby a hru)
  • mozog prirovnáva k svalom – ak je stimulovaný, rastie – podobne ako svaly, potrebuje však každodenný pravidelný tréning


CVIČENIE

  • odporúča 10 000 krokov denne alebo 60 a viac minút fyzickej aktivity
  • ukázalo sa, že cvičenie pozitívne ovplyvňuje hipocampus (časť mozgu, ktorá je zodpovedná za zapamätávanie)
  • pozitívne vplýva na pľúca
  • zlepšuje náladu
  • pomáha pri sústredení pozornosti

30 minút cvičenia denne podľa výskumov prináša ovocie v zlepšení nálady, zmiernení pocitov úzkosti, v zlepšení kognitívnych funkcií (potrebné pri učení) a zvyšuje prietok krvi v oblastiach mozgu dôležitých pre budovanie pamäte a exekutívnych funkcií (potrebných pre organizovanie, plánovanie a pod.)





ČÍTANIE

  • rodičom odporúča čítanie pre dieťa napr. večer pred spaním alebo čítať spolu s dieťaťom
  • v čase, keď vo svete zaznamenala úspech kniha s čarodejníkom Harrym Potterom a deti sa do jednotlivých dielov zahryzli, ukázalo sa, že na pohotovostiach klesol počet úrazov detí a celkovo sa znížila miera agresivity (menej konfliktov, incidentov)

STRAVA

  • Dr. Hudziak odporúča kvalitné raňajky – bohaté na proteíny (bielkoviny)
  • potraviny bohaté na omega3 mastné kyseliny
  • dostatočný pitný režim – hydratáciu
Opiera sa o novodobé výskumy, ktoré sledujú bakteriálnu flóru v tráviacom trakte a jej vplyv na mozog. Aj trávenie má vplyv na to, ako sa rozvíjajú mozgy detí. Na trávenie a črevnú flóru má negatívny vplyv – chudobná strava, alkohol, drogy, stres a nedostatok spánku.

MEDITÁCIA, MINDFULNESS, MOTLIDBA alebo JOGA

Opäť platí pravidlo – 60 minút 1xtýždenne pod dohľadom trénera a následne každodenná prax doma. Tieto aktivity slúžia na stíšenie sa, zastavenie sa, umožňujú nadhľad, upokojujú a zameriavajú koncentráciu na vnútro (na náš „vnútorný hlas“).

Prednáška Dr. J. Hudziaka „It’s time to Build healthy brains“ (Nastal čas budovať zdravé mozgy)

Prvá časť

Druhá časť


Obľúbené príspevky z tohto blogu

Reflektívna funkcia

Mgr. Daniela Husovská, PhD. Reflektívna funkcia iným slovom aj mentalizácia označuje kapacitu jedinca zachytávať mentálne stavy u seba aj u iných. (Fonagy, Gergely, Jurist, Target, 2002). Pod mentálnymi stavmi rozumieme myšlienky, pocity, priania, túžby alebo zámery. Tento koncept čerpá z viacerých psychologických disciplín – teórie vzťahovej väzby, psychoanalytickej teórie, ale aj kognitívnych neurovied (Slade, 2005). Reflektívna funkcia je kapacita, ktorá sa utvára v procese vývinu. Vytvára sa postupne na základe každodenných interakcií. Osobná skúsenosť sa potom pretavuje do poznania všeobecnejších zákonitostí fungovania vlastnej psychickej reality a zároveň aj tých druhých. Umožňuje dieťaťu (aj dospelému) reagovať nielen na správanie ostatných, ale dané správanie vnímať cez vytvorenú predstavu o presvedčeniach, pocitoch, nádejach, plánoch, zámeroch iných (Fonagy, Target, 1997). Vďaka tomu, že deti pripisujú druhým mentálne stavy, môžu ich správaniu porozumieť, stáva ...

Rodina z historickej perspektívy

Tento text je súčasťou dizertačnej práce: „Psychologické charakteristiky rodiča a rodiny v kontexte rôznych typov rodín“ (Husovská, 2014) Článok "Rodina z historickej perspektívy" , ktorého autorkou je PhD. Daniela Husovská , podlieha licencii Creative Commons Uveďte pôvod-Nepoužívajte komerčne 4.0 Mezinárodná . Mgr. Daniela Husovská, PhD. Ak v súčasnosti hovoríme o tom, ako sa rodina mení, ako naberá rôznorodé formy, môže byť užitočné obzrieť sa späť do histórie a zachytiť, akým vývinom rodina prešla. Vďaka tomu môžeme dať súčasný stav rodín do širších súvislostí a hlbšie porozumieť, čo všetko formovalo rodiny do dnešnej podoby. Pôvod slov, ktoré sa zaužívali pre označenie rodinného spoločenstva, nám objasňuje, aký charakter mala rodina v dávnych dobách. Latinský termín familia z etymologického hľadiska označoval všetkých, ktorí obývali jeden príbytok, teda aj sluhov a otrokov nielen pokrvných príbuzných. ©The Metropolitan Museum of Art Na čele rodin...